20 Nisan 2009 Pazartesi

Metrobüs ve Phileas Rezilliği

Blogta bende ilk yazımı güncel olaylardan birine ayırmak istedim. Anadolu yakasında oturup okulu karşıda olan bir İstanbullu olarak metrobüsün yapılmasından gayet memnunum. Her ne kadar köprü yolunu berbat etse de, iğrenç giyotin bariyerlerle birini bizzat tanıdığım 2 motosikletlinin ölümüne neden olsa da İstanbul’un trafiğini biraz rahatlattığı ve trafigi toplu taşımayı kullananlar için katlanılabilir hale getirdigi yadsınamaz bir gerçek.

Ancak, metrobüs olarak alınan Phileasların sürekli arıza çıkarması, yokuş çıkamaması ve bu gitmeyen başarısız aletlerin alınma maliyetleri insanları düşündürüyor.
Hollanda gibi deniz seviyesinin altında olan ve genel olarak düzlüklerden oluşan bir ülke tarafından yapılan ve kullanılan Phileaslar, İstanbul’un Yeditepesiyle başa çıkamıyor ve bizzat gözlemdiğim kadarıyla da Phileaslar yoğun saatlerde sefere verilmiyor. Bunun nedeni benim için bir merak konusu gerçekten.

Bir başka ilginç durum ise Phileasların üreticisinin sitesinde taşıma kapasitesi 52 oturarak ayakta 133 kişi ve toplamda 185 kişi olarak belirtilmiş. Mevcut Metrobüs hattında Phileasların yanında kullanılan Mercedes Benz üretimi Citaro ve Capacityler de bulunmakta. Mercedes Benz’in Türkiye sitesinden alınan bilgiye göre, Capacityler 193 kişi ile seyahat etme kapasitesine sahip. Oysa bu Phileaslar ilk alınırken, mevcut olan citaro ve capacitylerden daha yüksek taşıma kapasitesi vurgulanmış ve 20 yıllık dönemde uygun işletme maliyetlerinden bahsedilmişti. Ek olarak ilk satın alma maliyetlerindeki inanılmaz farktan bahsetmiyorum bile. Özetle yaklaşık olarak Phileas 1.200.000 Euro ve Mercedes Capacity 500.000 Euro

Bu otobüslerin alımı için harcanan para, 35 otobüs için 85 Milyon Türk Lirası ve bu otobüsler an itibariyle İETT Garajlarında yatıyor. Yapılan açıklamaya göre 15 Günlük test sürecinden geçecekler. Sorunları çözülse bile yoğun saatlerde yinede kullanılamayacaklar. Kısaca vergilerimizle alınan sıfır kilometre araçlar, İstanbul’a uygun olmadığı için kullanılamıyor ya da verimlilikleri düşük bir şekilde kullanılacaklar.

Phileaslar alınırken yoğun bir şekilde reklam kampanyası yapanlar ve ödenen komisyonlardan nasiplenenler, şu an ne düşünüyorlar ve bu kronik hale gelen arızalar sonrası çalışamayacak hale gelen Phileasları ne yapacaklar merakla bekliyorum

Sevgilerle,

Özgür

0 yorum:

Yorum Gönder